Toyota Starlet EP82 Yang Jarang Di Jumpai

SHARE:

Kemunculan Starlet generasi baru bermula, selepas Toyota bertindak mengorbankan versi ‘kambing’ dari senarai kenderaan mereka. Generas...




Kemunculan Starlet generasi baru bermula, selepas Toyota bertindak mengorbankan versi ‘kambing’ dari senarai kenderaan mereka. Generasi baru ini merujuk kepada siri EP70 / EP80 / EP90 yang menggunakan pacuan roda depan, berbanding pacuan belakang pada model sebelumnya. Bukan saja-saja nak tukar, tapi disebabkan trend semasa selain ingin mengurangkan kos binaan.

Percaturan tersebut tidak mengurangkan pengaruh Toyota termasuk di negara ini. Ditambah faktor ekonomi semasa, siri EP/70 berjaya menguasai segmennya untuk tempoh yang agak lama.

Namun apabila tiba giliran EP80 mengambil tempat, jumlah jualannya mula berkurangan akibat penguasaan kenderaan tempatan yang jauh lebih murah. Jangan kata pintu dua macam ni, yang biasa emppat pintu pun jarang-jarang dah boleh jumpa.


GT Turbo ini merupakan varian tertinggi dalam keluarga Starlet generasi keempat. Ia sebagai pilihan kepada mereka yang inginkan kereta kecil berprestasi, yang sememangnya popular ketika itu. Berbanding model Pulsar Gti-R dan Interplay GT-R yang dibina khas sebagai jentera homologasi rali, Starlet GT lebih berorientasikan pemanduan harian, tapi boleh terus dibawa ke trek jika mahu.

Khairul membeli Starlet GT ini kira-kira dua tahun yang lalu. Kurang pasti tentang sejarah silamnya, tapi diperolehi dalam kondisi standard dan memuaskan. Di tangan Khairul, kereta ini bukan sahaja ditatang bagai sirap yang penuh. Tapi turut dianjak ke tahap yang lebih baik menerusi kerja-kerja naik taraf yang bersesuaian.


Bagi masyarakat Starlet dan Sub Kompak lain, enjin 4E-FTE yang dibekal standard kepada model ini diakui mampu memberikan tujahan kuasa yang diharapkan. Asal tak jumpa enjin yang sesuai, memang inilah yang akan dipilih. Dengan kuasa sekitar 130hp, ia diakui antara enjin yang paling berkuasa dan lasak dalam kelasnya ketika itu.

Seperti enjin popular yang lain, 4E-FTE juga pernah dibangunkan secara ekstensif oleh para tuner terkenal. Jadi pencarian komponen berprestasi yang sesuai menjadi lebih mudah.


Untuk kereta ini, proses naik taraf enjin ini melibatkan beberapa perubahan penting di bahagian dalaman. Antaranya, penggunaan set piston ROSS 75mm, conrod dari Scat, serta set galas enjin King Bearing. Bahagian kepala silinder menerima kerja-kerja port & polish, sebelum disumbat sepasang camshaft billet 265°.

Tumpuan turut diberikan kepada sistem pendesak. Tersembul keluar pada manifold ekzos adalah turbo TD05 25G, yang diikuat bersama wastegate Tial 38mm. Unit intercooler top mount asal telah di alih ke bawah, menggunakan intercooler dan paip sambungan kustom. Lebihan boost yang tidak diperlukan, seterusnya dilepas keluar menerusi injap pelepas Turbosmart.

Penyampaian bahan api dibantu pam petrol AVS yang menghantar bekalan ke set injektor 510cc. Jumlah tekanan dan balikkan dikawal menerusi unit regulator Works Engineering. Bagi menghapuskan masalah cut yang wujud di sana sini, unit ECU ini telah dihubungkan kepada piggyback Greddy e-Manage untuk memudahkan proses talaan.


Bahagian luar masih kekal menggunakan kit badan standard Starlet GT. Sunroof pun dah siap pasang. Yang Khairul tambah cuma unit spoiler dari Tom’s, serta sepasang cermin sisi Ganador. Bersangkut dengan rupa luaran adalah rim Advan RG berukuran 15-inci, yang dipadankan dengan getah Hankook Ventus V12 dari saiz 195/50R-15. Sementara sektor pengendali pula, menerima set suspensi boleh laras dari TRD.


Sebelah dalam nampak standard seperti yang sepatutnya. Bersama papan pemuka tersebut, tersemat stereng Momo Corse separuh lusuh serti 2 biji Defi dibahagian tengah. Memegang kemas Khairul ketika memandu adalah tempat duduk kepit dari Bride, manakala penumpang sebelah dialas Recaro SR3 yang lebih selesa.

Tidak dapat dipastikan berapakah jumlah sebenar Starlet GT berpintu dua yang pernah wujud di sini. Rasanya memang sikit sangat, memandangkan kelibatnya hampir tidak kelihatan.

Sumber : Mekanika

Galeri :























COMMENTS

Name

Berita Event Gallery Informasi Modifikasi
false
ltr
item
TIGA PADEL: Toyota Starlet EP82 Yang Jarang Di Jumpai
Toyota Starlet EP82 Yang Jarang Di Jumpai
https://2.bp.blogspot.com/-Pb_RhIdFPCk/XA8MI1xR_mI/AAAAAAAAEgI/7jwxNma_awE4UrZsSQswq7AuX1GQ-9DUgCLcBGAs/s640/Toyota-Starlet-EP82-turbo-12.jpg
https://2.bp.blogspot.com/-Pb_RhIdFPCk/XA8MI1xR_mI/AAAAAAAAEgI/7jwxNma_awE4UrZsSQswq7AuX1GQ-9DUgCLcBGAs/s72-c/Toyota-Starlet-EP82-turbo-12.jpg
TIGA PADEL
https://tigapadel.blogspot.com/2018/12/toyota-starlet-ep82-yang-jarang-di.html
https://tigapadel.blogspot.com/
http://tigapadel.blogspot.com/
http://tigapadel.blogspot.com/2018/12/toyota-starlet-ep82-yang-jarang-di.html
true
7153596928226087514
UTF-8
Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy