Fungsi utama thermostat ialah memastikan pemanasan enjin menjadi cepat dan kemudian mengekalkannya pada suhu yang konsisten. Secara lan...
Fungsi utama thermostat ialah memastikan pemanasan enjin menjadi cepat dan kemudian mengekalkannya pada suhu yang konsisten.
Secara langsung ia mengawal selia jumlah air yang melalui radiator. Jadi tidak relevan sama sekali perlu buang thermostat untuk mengekalkan enjin sentiasa sejuk.
Ia juga memastikan jumlah pengaliran air yang sekata ke radiator. Pada suhu yang rendah, bahagian luar radiator akan disekat sepenuhnya – coolant akan dikitar semula melalui enjin.
Setelah suhu coolant meningkat kepada 82°c hingga 91°c (celcius degree), thermostat akan terbuka dan membenarkan pengaliran cecair melalui radiator. Bila suhu sudah mencecah tahap 93°c hingga 103°c, maka thermostat akan terus terbuka.
Rahsia yang terdapat pada thermostat adalah didalamnya mempunyai silinder kecil – silinder ini mengandungi wax yang akan mula mencair atau terbuka pada suhu 82°c, (bergantung kepada thermostat, berbeza mengikut jenis tetapi kebiasaannya 82°c).
Rod yang disambung pada injap akan ditekan ke dalam wax. Setelah wax mencair, ia akan kembang dan menolak rod keluar dari silinder seterusnya injap akan terbuka.
Jadi kesimpulannya, anda fikir mengunakan logik jika thermostat itu tidak perlu dipasang, kenapa jurutera pihak pengeluar kereta mencipta alat ini?
Ini bermaksud alat tersebut penting untuk sistem enjin kenderaan. Jika ada masalah melibatkan thermostat anda perlu menggantikannya dengan yang baru, mengikut spesifikasi asal. Ingat jangan terus dibuang, akibatnya anda sendiri yang tanggung.
Secara langsung ia mengawal selia jumlah air yang melalui radiator. Jadi tidak relevan sama sekali perlu buang thermostat untuk mengekalkan enjin sentiasa sejuk.
Ia juga memastikan jumlah pengaliran air yang sekata ke radiator. Pada suhu yang rendah, bahagian luar radiator akan disekat sepenuhnya – coolant akan dikitar semula melalui enjin.
Setelah suhu coolant meningkat kepada 82°c hingga 91°c (celcius degree), thermostat akan terbuka dan membenarkan pengaliran cecair melalui radiator. Bila suhu sudah mencecah tahap 93°c hingga 103°c, maka thermostat akan terus terbuka.
Rahsia yang terdapat pada thermostat adalah didalamnya mempunyai silinder kecil – silinder ini mengandungi wax yang akan mula mencair atau terbuka pada suhu 82°c, (bergantung kepada thermostat, berbeza mengikut jenis tetapi kebiasaannya 82°c).
Rod yang disambung pada injap akan ditekan ke dalam wax. Setelah wax mencair, ia akan kembang dan menolak rod keluar dari silinder seterusnya injap akan terbuka.
Jadi kesimpulannya, anda fikir mengunakan logik jika thermostat itu tidak perlu dipasang, kenapa jurutera pihak pengeluar kereta mencipta alat ini?
Ini bermaksud alat tersebut penting untuk sistem enjin kenderaan. Jika ada masalah melibatkan thermostat anda perlu menggantikannya dengan yang baru, mengikut spesifikasi asal. Ingat jangan terus dibuang, akibatnya anda sendiri yang tanggung.